هر روزه در زندگی روزمره یمان با مسائل و مشکلات زیادی روبرو می شویم که معمولا افکار و شرایط زندگیمان را به چالش می کشد. گاه مجبور می‎شویم شرایط زندگی را طوری تغییر دهیم تا برخی از مسائل و مشکلاتمان را حل کنیم اما غافل از آنکه حل نادرست و موقتی مسائل، خود می تواند باعث بروز مشکلات دیگر و ناتوانی و دلسرد شدن در حل دیگر مسائل گردد. به عنوان مثال به جای آنکه پیوسته و در مرور زمان درس بخوانیم، شب تا صبحی را با تمام کم خوابی ها و استرس ها تحمل می کنیم تا برای امتحانی آماده گردیم. در حالی که سر جلسه امتحان ممکن است آن کم خوابی ها باعث گردد تا اطلاعات درسی را فراموش کنیم. این بدان معناست که ما برای حل مشکلی به نام امتحان روشی نادرستی را پیش گرفته ایم که خود می تواند باعث بروز مشکلات برای امتحان های بعدیمان گردد.

در اینجا سعی بر آن دارم با تکیه بر سخن انیشتین چند نکته را ذکر کنم:

نکته۱: مهمترین نکته در سخن انیشتین مقدم شمردن تفکر در مورد حل یک مساله، بر ارائه راه حل برای آن مساله است. چرا که اگر ما مشکل یا مساله را به خوبی نشناسیم، نمی توانیم بر حل آن فائق آییم. بنابراین برای حل تمامی مشکلات چه مشکلات درسی چه مشکلات اقتصادی و چه مشکلات کاری، بهتر است در ابتدا به طور کامل در مورد مشکلات تفکر کنیم و همه ی جوانب را در نظر بگیریم تا مدیریت کردن آن هموار شود و از تصمیمات آنی جلوگیری به عمل آید.

نکته۲: یکی از نتایج تفکر کردن در مورد مشکلات به جای تصمیم گرفتن آنی، کوچک کردن مشکلات و مسائل به مسائل و مشکلات کوچکتر است  که کمک می کند حل آن تسهیل یابد و از سردرگمی جلوگیری کند. هنگامی که مسائل ساده گردند و کوچک باشند، ارائه راه حل برای آن ها بسیار شفاف تر و راحت تر است و احتمال شکست خوردن در حل مساله کاهش می یابد. بهتر است برای حل مشکلات پیچیده، مساله را قسمت بندی کنید و به صورت یک دیاگرام در بیاورید و ارتباط دهی قسمت های مختلف با یکدیگر را مشخص نمایید که این عمل به فرآیند ساده‎سازی مساله کمک شایانی می کند.

نکته۳: شکست در حل یک مشکل، خود راه را برای پیروزی باز می کند. شکست را با آغوش باز بپذیرید و از شکست هایتان درس بگیرید و کوله پشتی تجربیاتتان را پر از تجربه های تازه کنید. مطمئن باشید در حل مشکلات حال حاضر و آینده یتان به کمکتان می آید.

مشکلات و مسائل تنها با تمرین و اعتماد به نفس قابل حل هستند. اگر مساله را درست درک کنید و بدانید هدف از حل آن چیست، ارائه راه حل بسیار ساده میشود.


آلبرت انیشتن: اگر برای حل یک مساله ۱ ساعت وقت داشته باشم، ۵۵ دقیقه در مورد مساله تفکر می کنم و ۵ دقیقه را صرف تفکر در مورد راه حل ها می نمایم.


تایپ