6. مشکل را به بخش های کوچک تری تقسیم کنید.

مسلما نمی توان سیب را درسته قورت داد. برخی مشکلات نیز چنین هستند. نمی توان یک باره آن ها را هضم کرد. بهترین تکنیک برای حل مشکلات پیچیده تقسیم آن ها به بخش های کوچک تر است تا بهتر بتوان مدیریت کرد. بعد از حل هر بخش، کل مشکل حل می شود و پازل ما کامل می گردد. هر بخش کوچک را باید به تنهایی حل نمود. در این صورت تشخیص روند کار و راه حل ها و اعمال آن ها ساده تر می شود.

 

7. درباره مشکلات منطقی فکر کنید.

برای حل مشکلات ساده نیازی به برنامه ریزی و جنگیدن نیست. اما برای مشکلات پیچیده و زمان بر، برنامه ریزی دقیق و موثر بسیار حائز اهمیت می باشد. برنامه ریزی درست کمک می کند تا زمان و چگونگی اعمال راه حل را تشخیص داده و با افراد مربوطه در ارتباط باشید. برنامه ریزی درست نیازمند درک منطقی کلیه مسائل و موانع مربوطه است.

 

8. وجه اشتراک مشکل را با مشکلات قبلی پیدا کنید.

به هنگام رویارویی با مشکل از خود بپرسید آیا این مشکل شباهتی به مشکلات پیشین دارد؟ معمولا مشکلات ظاهری متفاوت اما ریشه هایی مشابه دارند. برای حل مشکلاتی که مشابه مشکلات قبلی بوده، می توانید از آن راه حل ها برای حل مشکل جدید استفاده کنید. این روش به همراه روش قبل بسیار مفید می باشد. زیرا زمانی که مشکل را به بخش های کوچکتر تقسیم کردید، خواهید دید برخی از بخش های کوچک تر در مشکلات سابق شما وجود داشت.

 

9. با اشتباهات خود مایوس نشوید. حل مشکل و اشتباه کردن باهم اتفاق می افتد.

گاهی برای حل مشکل ناچاریم صدها راه را امتحان کنیم و همه اشتباه از آب در بیاید. اشتباه کردن امری است عادی. از اشتباهات خود ناامید نشوید. دلسرد نشوید. وقتی صدها روش را امتحان کردید و موفق نشدید، صد بار شکست نخورده اید بلکه صد راه شناخته اید که شما را به هدف نمی رساند.

 

10. اجازه ندهید احساسات مانع شما شوند.

احسساسات و استرس مانع تفکر و قضاوت می شوند. هرگز اجازه ندهید ذهن شما را مغشوش کنند. در بیشتر موارد مشکلات را باید منطقی حل کرد. کاملا عاقلانه برخورد کنید و نگذارید احساسات بر شما غلبه کند. عاقلانه مشکل را بررسی کنید و مراحل لازم را بیابید سپس اقدام کنید. وقتی احساسات بر شما غلبه کرد، صبر کنید، آرام شوید و سپس تصمیم بگیرید.

 

11. روی مرحله آخر تمرکز کنید.

در حل مشکل باید گام به گام پیش رفت. در واقع باید "راه" حل را بپیمایید. در مواردی پیش بینی مرحله آخر در ابتدای کار میسر نمی باشد. در اکثر موارد می توان همانند جهت یابی روی نقشه عمل کرد. باید بدانیم از کجا به کجا می رویم و یا از مقصد شروع کرده و به سمت مبدا برویم. به عقیده من در بسیاری موارد بهتر است از مرحله آخر به مرحله اول برویم تا به بخش های آشنا برسیم.

 

12. یادداشت بردارید و پیشرفت خود را یادداشت کنید.

وقتی مشکل شما بی انتهاست و در مسیری نامحدود پیش می روید مرتبا نت بردارید و پیشرفت خود را یادداشت کنید. ممکن است چند ماه بعد متوجه شوید در میان نت های یادداشت شده همان موفقیتی وجود دارد که جویای آنید. شاید در آن موقعیت متوجه آن نبودید. بنابراین پیشرفت خود را یادداشت کنید تا هنگام مرور، روش ها و نتایج آن را بررسی نمایید.


ترجمه تخصصی مقالات